دومین اثرازآثارکنترل جمعیت:

 2:خانه سالمندان و بي احترامي به والدين

يکي از باورها و ارزش‌هاي قابل توجه احترام به پدر ومادر است که در فرهنگ کشور ما از جايگاه خاصي برخوردار است. احترام به  پدر و مادر در خانواده هاي گسترده و پر جمعيت بهتر صورت مي‌گيرد نسبت به خانواده هاي کم فرزند و کم جمعيت. در آيات و روايات ما سفارش هاي فراواني نسبت به رعايت حقوق پدر و مادر شده است.

به آن‌ها اف نگوييد (و لاتقل لهما اف)

خداوند تشکر از پدر و مادر را بعد از شکر از خود قرار داده است. (ان اشکر لي و لوالديک)

سفارش به احسان و نيکي به پدر و مادر زياد نموده است (و بالوالدين احسانا)

بوسيدن دست پدر و مادر، بهشت زير پاي مادران است.

نگاه محبت آميز به چهره آن‌ها ثواب حج و عمره مقبول دارد و...

اين توصيه‌ها، حکايت از جايگاه عظيم والدين در نزد فرزندان دارد. فرزندان با عدم رضايت آن‌ها نمي‌توانند نماز مستحبي يا روزه مستحبي يا زيارت مستحبي داشته باشند و اگر کسي بدون رضايت به سفر برود سفر آن‌ها سفر گناه و معصيت شمرده شده و بايد در سفر نماز را تمام بخوانند و اگر ماه مبارک رمضان است روزه هم در سفر بگيرند و جالب است که اگر پدري به فرزند خود امر کند که بايد نمازش را با جماعت در مسجد بخواند اين نماز مستحبي جماعت به واسطه امر پدر، واجب مي‌شود. ما در صدد بيان  حقوق پدر و مادر بر فرزندان نيسيتم و الا خود حديث مفصل دارد که مثنوي هفتاد من کاغذ مي‌شود.

اين جايگاه عظيم پدر و مادر، منبع انرژي و دعا براي فرزندان که در اسلام سفارش شده موجب مي‌شود که از آن‌ها همچون دسته گل مواظبت و مراقبت نموده و هنگام سالمندي و پيري، عصاي دستشان شوند و زماني که چشمان آن‌ها کم‌سو يا نابينا، پاهاي آن‌ها ضعيف و ناتوان، کمر آن‌ها خميده و همچون نوزادان زمينگير گشته و به سختي خود را بر خاک مي‌کشند، يا ر و مددکار آن‌ها باشند و باعشق و علاقه آن‌ها را «زير و بالا» و «تر و خشک» نمايند. آيا با کنترل جمعيت و فرزند کم اين امر محقق مي‌شود يا تحققش دشوار و مشکل است. والديني که يک يا دو فرزند دارند چگونه مي‌خواهند در پيري و سالمندي مورد توجه  فرزندان قرار گيرند، در حالي که يک فرزند يا دو فرزند، خود تشکيل خانواده داده و گرفتار همسر و فرزند شده‌، اگر آن‌ها بخواهند از پدر و مادر پير و زمين گير نگهداري و مراقبت کنند، شايد در زمان محدود و موقت ممکن باشد، اما در طولاني مدت قادر به نگهداري نخواهند بود. چون اين دو فرزند يا دخترند يا پسر، در صورتي که دختر باشد، همسرش مي‌گويد من با تو ازدواج کردم نه با پدر و مادرت، و اگر آن‌ها مهمان هستند:

مهمان  گرچه عزيز است همچون نفس                       خفقان آرد اگر آيد و بيرون نرود

و اگر پسر باشد، همسرش همين ادعا را خواهد داشت. مضافاً بر اين که نوه‌ها هم جايگاه پدر بزرگ و مادر بزرگ را نمي شناسند. آن‌ها هم مزيد بر علت شده و مخالفت خود را به گونه اي اعلام مي دارند. اينجاست که توجه ها به خانه سالمندان جلب شده و مادر و پدر مهرباني که سال ها از آن‌ها مراقبت کردند و با چه اميد و نشاطي آن‌ها را به اين مرحله رساندند که امروز همچون شاخ شمشادي در مقابل آن‌ها قدم مي‌زنند آيا  حق اين همه لطف و محبت پدر و مادر فرستادن آن‌ها به خانه سالمندان است؟! البته در اضطرار و ضرورت، چاره اي جز فرستادن آن‌ها به خانه سالمندان وجود ندارد. چاره اي نيست جز اين که دستان پر مهر و محبت آن‌ها را رها کرده و با چهره‌هاي چروک برداشته آن‌ها خداحافظي نماييم و آن‌ها را به غربت آبادِ خانه سالمندان بفرستيم تا در آنجا  همچون ساير پيران سالخورده نگاهشان به پنجره ها بدوزند تا شايد هفته‌اي، ماهي يا سالي به آن‌ها سر زده شود .آري کنترل جمعيت علاوه بر اين که پيام آور افسردگي است. ارمغان ديگرش خانه سالمندان براي والدين دلسوز و مهربان است. البته اين الگو را غربي ها به ما تحميل کردند، و اگر کنترل جمعيت را پذيرفتيم، مفري از تبعات و عواقب آن‌ها نيست بايد به تبعات آن چون افسردگي والدين و خانه سالمندان هم تن در دهيم اين رشته سري دراز داردکه به خانه سالمندان تنها ختم نمي‌شود.....

            اما در خانواده هاي پر جمعيت که از تعداد فرزندان بيشتري برخوردارند، مراقبت و مواظبت از والدين محترمانه تر انجام مي‌شود و  نيازي به فرستادن آن‌ها به خانه سالمندان نيست. به طور مثال كسي كه 6 فرزند دارد اگر هر كدام از فرزندان به مدت يك هفته از آن‌ها مراقبت نمايند در سال 8 هفته بيشتر توفيق مددکاري والدين را پيدا نخواهد کرد. دراين صورت اضطراري پيش نخواهد آمد. و ساير فرزندان هم تحت فشار قرار نخواهند گرفت. و اگر خداي نكرده والدين بيمار شوند يا در بيمارستان بستري گردند، فرزندان با تقسيم كار و رعايت نوبت به نحو احسن مي‌توانند  درمان والدين را دنبال كنند بدون آن كه اختلال و آسيب جدي به زندگي خودشان وارد شود. با بررسي وضع خانواده هاي پر فرزند رفتار محبت آميز فرزندان با والدين پير و سالخورده  را مشاهده خواهيد كرد. اگر چه امكان دارد موارد استثناء و نادري هم بر خلاف عرف، وجود داشته باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها :ادامه مطلب